The large issue: Until we accommodate again

Sorayuth Suthasanajinda seemed on his morning news programme on Tuesday after a Criminal Court condemned him to 13 years and 4 months in jail a prior day. (Photo by Patipat Janthong)

It took years for Sorrayuth Suthassanachinda to turn a face and voice of arguable news. And it took a few mins for a Criminal Court decider to tell a republic that maybe all that open trust was a bit misplaced.

Sorrayuth, pronounced a judge, was an embezzler who bribed a supervision central in sequence to put 138 million-plus baht in his slot in a year-long sequence burglary that finished 10 years ago. The decider condemned Sorrayuth and his partner Montha Theeradet to 20 years in jail and a long-missing Mcot bribe-taker Pichapa Iamsa-ard to 30 years — all sentences afterwards cut by a third.

No one will be going to jail for a while, as appeals get underneath approach with Sorrayuth and Montha on bail.

The fallout from a box is massive. Because Sorrayuth is a prominent, inhabitant figure his box is lifting singular questions, many of that have massively worried answers — not only for him and his equally profit-minded Channel 3 partners; not only for Big Business and Big Media, though for a country.

In a seductiveness of assembly a editor’s sufficiency policies on difference and space, let’s try to boil down all a questions to one. How about: Will we support and acquit Sorrayuth by examination his show?

Remember, Sorrayuth’s companies furnish and promote all Channel 3 news, morning, late afternoon and night. Sorrayuth has been a on-camera star, though all information entrance out of a hire is by a Sorrayuth Network, owned by Sorrayuth Inc, tranquil by Sorrayuth Suthassanachinda.

According to a BEC World accounting sheets from a Stock Exchange of Thailand, Sorrayuth Inc provides 4.5% of BEC World’s revenue, though 8.3% of a profit. As for Sorrayuth himself, a same total uncover his dual companies took in some-more than 729 million baht from their Channel 3 contracts, though supposing an strange sum (before expenses) distinction of 368 million baht — a distinction domain of 50.5%.

These open total exhibit dual suppositional moments in one.

First, no consternation Sorrayuth insists on stability his newscasts. Who else do we know that is putting one million baht in his assets comment each day of a year, with adequate left over each day for cooking during a best grill in town?

Second, however, is because such a distinguished face and convincing voice would cheat an central to take 138 million.

And hypocrisy? Guilty. A many bigger media mogul, Sondhi Limthongkul, was never done to quit work. No justice or angel bailed a mistreated fungus pickers of Kalasin while they appealed their unfair prosecution.

The Bangkok Post Sunday sent lerned reporters (well, one reporter) to a streets, malls and offices of a biggest city in Thailand, where he or she asked 5 people from 5 totally opposite walks of life about this. Here, in no sold order, are a 5 answers we received: Greediness, greedy, miserly guts, fervour and, from a fifth person, greed.

This is speculation. The many devoted newscaster in a republic refused to speak about a box during a prolonged year he was available trial. He refused to speak about it after a Criminal Court’s verdict. He didn’t even worry with a sleepy aged forgive that a box was underneath review; he simply wouldn’t explain.

The decider explained his outcome on Monday. On Tuesday morning, Sorrayuth looked into a red eye of a camera and review that verdict. Then he said, like each chairman ever convicted, “I honour a justice and a decision”, only as if he had a choice. He combined he would interest — he has 24 days from currently to do that — and got on with a news as if zero had occurred to change his life and his credit 16 hours earlier.

By Tuesday afternoon, hounds were baying. Both vital promote media groups called for Sorrayuth to get off a air. So did a ACT, Big Business’ anti-corruption voice. But ACT, well, acted. On Wednesday, Big Soap writer Saha Group withdrew a promotion and ACT announced it was organising an sharpening business protest of Channel 3 news. Dtac, Toyota and Volvo followed. The Muang Thai word folks pulled their adverts.

On Thursday, Sorrayuth strike @sorrayuth9111 and tweeted in Thai: “Starting this evening, we finish my purpose as a horde to forestall consequences to Channel 3 and to make everybody happy. Until we accommodate again.”

There is one problem. Sorrayuth, no longer a news presenter on Channel 3; check. While giving adult a little splinter of celebrity on camera, however, he maintains a keys to a fortune. Teera “Reform Before Election” Tanyapaibul will be on air. Sorrayuth will be counting a rob only out of shot.

We will see, then, this week, either all a screaming of “Where’s a ethics?” was genuine or personal. Everything — we can emphasize that word — all on Channel 3 news, morning and night, is Sorrayuth’s as certainly as each supervision process is Prime Minister Prayut’s, even when he stairs divided shortly for visits to Laos and Russia.

Article source: http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/887344/the-big-issue-until-we-meet-again

Leave a Reply